رفتن به بالا

پایگاه تحلیلی خبری

تعداد اخبار امروز : 42 خبر


  • دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
  • الإثنين ۲۸ ذو القعدة ۱۴۳۸
  • 2017 Monday 21 August
    تبریز لطیف
    ٣۵(°C)
    وزش باد ١٢(mph)
    فشار ٢۵.٣٧(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 1-Low
    رطوبت ٢۵.٣٧(in)
اوقات شرعی

 «برای همیشه در هتل زندگی کنید»، «آرزوهایتان را به دست ما بسپارید»، «زندگی متفاوت را با ما تجربه کنید» و… تبلیغاتی هستند برای زندگی در آسمان‌خراش‌هایی که با تب برج‌سازی و برج‌نشینی در یک دهه اخیر در شهر مشهد، به چشم هر رهگذری در بنرها، تابلوها و تلویزیون‌های شهری خورده‌اند، اما به‌راستی تصور هریک از […]

۴ «برای همیشه در هتل زندگی کنید»، «آرزوهایتان را به دست ما بسپارید»، «زندگی متفاوت را با ما تجربه کنید» و… تبلیغاتی هستند برای زندگی در آسمان‌خراش‌هایی که با تب برج‌سازی و برج‌نشینی در یک دهه اخیر در شهر مشهد، به چشم هر رهگذری در بنرها، تابلوها و تلویزیون‌های شهری خورده‌اند، اما به‌راستی تصور هریک از ما رهگذران از آنچه از زندگی برج‌نشینی می‌شنویم چیست؟ چه کسانی با چه سرمایه‌ای ساکن این برج‌ها شده‌اند؟ برج‌نشینان با آن‌همه امکانات، به چه سبکی متفاوت‌تر از مردم عادی زندگی می‌کنند؟ این‌ها سوالاتی بود که برای یافتن پاسخ آن‌ها، نه به عنوان یک خبرنگار، بلکه به عنوان یک مشتری که قصد خرید یک واحد از برج‌های مشهد را دارد، به سراغ چند برج که حسابی اسم و رسمی برای خود به هم زده‌اند رفتیم.

گاردی که برای ورود به برج با آن مواجه می‌شویم

مقصد اول ما یکی از همین برج‌ها در یک منطقه به‌اصطلاح بالاشهر مشهد است. قبل از رفتن به محل برج، از روی سایت آن، با شماره تلفنی که مربوط به دفتر فروش آن است تماس می‌گیرم. خانمی آن طرف خط به عنوان کارشناس فروش بعد از پرس‌وجویی از اسم و شغل و… توضیحاتی ارائه می‌دهد و می‌گوید: «فقط دو واحد خالی در این برج وجود دارد و همه واحدها به فروش رسیده‌اند. شما شماره تلفن همراهتان را بدهید. برای بازدید، با شما تماس گرفته خواهدشد.»
با یک برج دیگر در بولوار هفت‌تیر که بیشتر از نقاط دیگر شهر مشهد، برج‌هایی در آن خودنمایی می‌کنند، به عنوان خریدار تماس می‌گیریم. آن‌ها هم با اظهاراتی مشابه، بازدید از برجشان را منوط به تماس‌گرفتن خودشان با شماره‌ای که به آن‌ها داده‌ایم می‌کنند. در این بین، به سراغ برج دیگری نیز به عنوان متقاضی رهن و اجاره می‌رویم که خیلی قاطع اعلام می‌کنند: «اصلا واحد رهن و اجاره نداریم. در این برج، واحدها فقط برای فروش گذاشته‌شده‌اند.»
چند روزی منتظر تماس کارشناس فروش برج‌هایی که به عنوان خریدار با آن‌ها تماس گرفتیم شدیم، اما خبری نشد. گویا در بازار رکود خرید و فروش مسکن که خیلی از مالکان و دفاتر املاک به دنبال مشتری می‌گردند و حاضرند حتی زیر قیمت، واحدی را به فروش برسانند، اما در برج‌ها نیازی به هر مشتری ندارند. ظاهرا مشتریان آن‌ها «خاص» هستند و از گاردی که در برخورد تلفنی با مشتری دارند، این‌گونه تلقی می‌شود که به هر کسی به عنوان خریدار بهایی نمی‌دهند! در عین حال، برای جستجو درخصوص زندگی برج‌نشینی، به صورت حضوری سراغ چند برج می‌رویم.

خودنمایی و تزویر بیداد می‌کند

نزدیک که می‌شویم، نگهبان برج درب را باز می‌کند و وارد محوطه لابی می‌شویم. خانمی از پشت میز بلند می‌شود و با اشاره دستش، جلوتر می‌رویم. وقتی به او می‌گویم که برای دیدن واحد مسکونی برج آمده‌ایم، نگاهی به سرتاپایمان می‌اندازد و می‌گوید: «وقت قبلی داشتید؟» در توضیح، ماجرای همان تلفن چهار روز پیش و اینکه قرار بود برای بازدید وقت بدهند اما خبری نشد و حضوری مراجعه کردیم را بازگو می‌کنم.
بعد از توضیحاتم، گویا می‌رود تا همکارش را صدا بزند و از او استعلام بگیرد. کمی قدم می‌زنم و نگاهم به مبلمانی سلطنتی می‌افتد که در فیلم‌های اشرافی دیده‌ام. به سمت کاناپه می‌روم تا نشسته منتظر اجازه ورود به برج بمانم. تا کمی آن‌طرف‌تر از در ورودی می‌روم، منشی پذیرش سریع تذکر می‌دهد: «لطفا همان‌جایی که ایستاده‌اید بمانید.»
یکی از کارشناسان فروش برج از راه می‌رسد. منشی موضوع را این‌گونه به او می‌گوید که می‌خواهند از واحد شماره فلان بازدید کنند، اما وقت قبلی به آن‌ها داده نشده‌است. کارشناس فروش هم که خانم دیگری است، با نگاهی به سرتاپای ما، می‌گوید: باید کارشناس ما ابتدا شرایط خرید و قیمت‌ها را برایتان توضیح دهد تا از جزئیات قیمت‌های برج مطلع شوید و در صورت نبود مشکلی، برایتان وقت بازدید تعیین شود. به او می‌گویم: «روز گذشته تماس گرفته‌ام و در جریان قیمت‌ها هستم.» دوباره با نگاهی عمیق از بالا به پایین، براندازی می‌کند و ادامه می‌دهد: «شغلتان چیست؟» می‌گویم مهندس کامپیوتر هستم. سری تکان می‌دهد و می‌گوید: «شماره‌تان را بدهید. می‌گویم همکارانم با شما تماس بگیرند و در صورت نیاز، برایتان وقت بازدید تعیین کنند.» از نگاهش مشخص است که تماس نمی‌گیرند. گویا از چهره‌مان می‌خوانند که میلیاردر نیستیم. گویا ظاهر ما بر‌خلاف مشتریان همیشگی‌شان بوده و این‌طور تشخیص می‌دهند که ما نمی‌توانیم خریدار برج آن‌ها باشیم. ما را به سمت در خروجی راهنمایی می‌کند و با گفتن «روز خوبی داشته‌باشید»، به زبان بی‌زبانی از لابی برج به بیرون هدایتمان می‌کنند.
از همان در ورودی برج، خودنمایی و تزویر بیداد می‌کند. کمی تامل می‌کنیم و سپس از در خروجی برج به سمت ماشینمان که در کوچه‌ای جلوتر از برج پارکش کرده‌بودیم تا برج‌نشینان متوجه نشوند خودرویی چندصدمیلیونی نیست، بلکه خودروی غالب جامعه کارمندی است، می‌رویم.

خم و راست شدن برای ساکنان برج!

به سمت برج معروف دیگر شهر به راه می‌افتم. آنجا هم قصه همین است. نگاه‌ها از بالا به پایین است و به هرکسی اجازه نمی‌دهند به برج وارد شود. در لابی برج که البته تنها سمت ورودی در دیده می‌شود، حداقل چهار دست مبل سلطنتی و آن‌چنانی با طراحی خیره‌کننده چیده شده‌است؛ البته برای کسانی که وجه اشتراکشان پول زیادشان است، نه افراد معمولی!
در بحبوبه صحبت با پذیرش برج، یکی از ساکنان برج وارد می‌شود. از نگهبان گرفته تا پذیرش لابی، همه جلویش خم و راست می‌شوند. یکی از خدمات کیفش را می‌گیرد که تا دم در، وسایلش را برایش حمل کند. تفاوت در برخورد‌ها به‌شدت فاحش است. فضا برخلاف آنچه جلوه می‌کند، در این برج‌ها کاملا امنیتی است. امکان ورود به برج و بازدید از آن وجود ندارد. خارج می‌شوم و به شماره کارتی که پذیرش برج برای هماهنگی می‌دهد تماس می‌گیرم. البته تا همین‌جای پرس‌وجو برایمان آشکار شده‌است که گویا جامعه هدف این کاخ‌سازان مشخص است و بعد از رصد کلی شرایط مراجعان، افرادی که شرایطشان دندان‌گیر است و نامشان سری در میان مایه‌داران شهر دارد و تا حدودی خریدشان هم قطعی است، برای بازدید از برج هماهنگ می‌شوند.

نیازی به پخت و پز خانم خانه نیست

بازدید از امکانات برج که نصیبمان نشد. البته گویا نصیب هرکسی هم نمی‌شود. در عین حال، به پرس‌وجویمان به صورت تلفنی ادامه می‌دهیم. در تماس با دفتر یکی از برج‌های مشهد، مسئول فروش، خدماتی که در این برج به ساکنان ارائه می‌شود را در حد هتل‌های پنج‌ستاره ذکر می‌کند و توضیح می‌دهد: «از تمیزکاری منزل گرفته تا پخت‌وپز، در صورت تمایل، از سوی خدمات انجام می‌شود. رستوران و کافی‌شاپ برج در کنار تامین تمامی نیازهای روزانه، ارائه وعده صبحانه، ناهار و شام، پذیرایی جشن‌ها و هم‌نشینی‌های ساکنان را نیز بر‌عهده خواهدداشت و دیگر نیازی نیست خانم خانه ساعت‌ها در آشپزخانه آشپزی کند.»
توضیحات مسئول فروش که تمام می‌شود، به یاد پخت‌و‌پزهای مادرانمان می‌افتم که با عشق، هرروز ساعت‌ها در آشپزخانه برای فرزندان و همسر خود غذا درست می‌کنند. ظاهرا خانم‌های خانه‌دار این برج‌ها به جای وقت‌گذاشتن برای آشپزی و رفت و روب، بیشتر می‌توانند برای نشان ثروت و سرمایه خود به دیگران و ظاهری متفاوت در سکونت و پوشش، به خودشان و سر و وضعشان برسند و از این مزون به آن مزون بروند تا آخرین مدهای روز لباس و زیورآلات را از دست ندهند.


در برج‌ها به جای شما بچه‌داری هم می‌کنند

در برج برای خردسالان و کودکان، فضای بازی و سرگرمی در نظر گرفته شده که علاوه‌بر حضور آنان، کودکان میهمانان مجموعه نیز در زمان دیدوبازدیدها هم پذیرفته خواهندشد و ازسوی مربی آموزش خواهنددید. بدین ترتیب، دیگر پدر و مادرهای ساکن در برج‌های شهر، نگران شلوغ‌کاری بچه‌هایشان نخواهندبود و معطلِ بردن آن‌ها از این کلاس به آن کلاس نخواهندشد، بلکه اینجا همه‌چیز مهیاست. سرویس مدارس و تاکسی وی‌آی‌پی هم برای بردن بچه‌ها به مدرسه در اختیار است.
خانم و آقای خانه با وجود این امکانات، دیگر با خیال راحت می‌توانند در بزم‌ها و میهمانی‌ها در آسایش کامل درباره آخرین سفرهای خود به نقاط دوردست جهان گپ بزنند یا آخرین مدل خودرو یا دیگر داشته‌هایشان را به رخ یکدیگر بکشند.

فقط دستور بدهید. در کمال مصرف‌گرایی همه‌چیز فراهم است

کارواش تمام‌اتوماتیک، خشک‌شویی مرکزی برای شستشوی لباس‌ها به صورت دوره‌ای و منظم و فراتر از آن، ارائه سیستم خانه‌داری که در آن افرادی به صورت دوره‌ای وظیفه نظافت و خدمات‌دهی به واحدها را انجام می‌دهند نیز تعریف شده‌است. با این وجود، دیگر هیچ کاری برای اهالی خانه باقی نمی‌ماند که بخواهند انجام بدهند و به تعبیری، سبک زندگی برج‌نشینی کاملا نوع زندگی‌شان را متحول کرده‌است، چرا‌که در این شیوه زندگی، آنان فقط دستور می‌دهند و مصرف‌کنندهصرف هستند.
ارائه خدمات عمومی برج به صورت شبانه‌روزی اعم از دریافت سفارش‌ها و درخواست‌های ساکنان و پیگیری آن‌ها، مدیریت خرید‌ها و تحویل آن‌ها به درب منزل، مدیریت پارکینگ‌ها و وجود افرادی با عنوان پارکمن، نظافت، سیستم مدیریت تفریحات، جشن‌ها، سالگرد‌ها، مسافرت‌ها، اوقات فراغت و… از دیگر خدماتی است که در برج‌ها ارائه می‌شود.

از پرداخت حق شارژ میلیونی تا گذاشتن ودیعه برای انجام خدمات

از آنجا که ارائه خدمات به ساکنان، آن هم در این حد و اندازه، قطعا هزینه‌بر است و بدون هزینه نخواهد‌بود، برج‌نشینان هرماه باید حق شارژ پرداخت کنند که در برخی برج‌ها بسته به ارائه خدمات، از ۴۵٠هزار تومان تا رقم‌های یک‌میلیونی و حتی ٢میلیونی که به شاخصه‌هایی چون متراژ واحد برج و نوع خدمات بستگی دارد، متغیر است. البته این هزینه‌ها در مقابل هزینه‌ای که برای خرید خانه در برج هزینه کرده‌اند خیلی ناچیز است.
با این حال، برخی برج‌ها هم به منظور پوشش هزینه‌های عمومی ساختمان و خدمات مورداشاره، از هریک از ساکنان در هنگام تحویل‌گرفتن واحد، مبلغی به عنوان ودیعه حق شارژ به صورت قرض‌الحسنه دریافت می‌کنند که با تجمیع این مبالغ و با سود ناشی از آن، کل شارژ ساختمان تامین می‌گردد.

اخبار مرتبط

نظرات

آخرین اخبار

نرخ ارز امروز

USD دلار آمريکا 32,980 ریال
GBP پوند انگليس 42,461 ریال
CHF فرانک سويس 34,155 ریال
SEK کرون سوئد 4,065 ریال
NOK کرون نروژ 4,163 ریال
DKK کرون دانمارک 5,213 ریال
IQD100 يکصد دينار عراق 2,828 ریال