رفتن به بالا

پایگاه تحلیلی خبری

تعداد اخبار امروز : 10 خبر


  • دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۷
  • الإثنين ۱۳ رمضان ۱۴۳۹
  • 2018 Monday 28 May
اوقات شرعی

  • یکشنبه 23 اردیبهشت 1397 - 22:03
  • کد خبر : 110663
  • مشاهده : 28 بازدید
  • آخرین اخبار
  • چاپ خبر : ۳۲ نکته مهم از گزارش مدیران دوتابعیتی؛ از فراهم کردن مقدمات نفوذ تا سفر آزادانه به اسرائیل

گزارش تحقیق‌  و‌تفحص از مسئولان دوتابعیتی‌ و دارای «گرین کارت» در مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه 23 اردیبهشت) در رسانه‌های مختلف منتشر شد و در روزهای آینده قرائت می‌شود.

به گزارش مسیرآنلاین، این گزارش حاصل یک سال تلاش هیئت تحقیق و تفحص، به خصوص کارشناسان زبده حقوقی و امنیتی است که در قالب 33 صفحه متن گزارش، 40 صفحه پیوست به همراه ضمائم (کلیه مکاتبات تیم تحقیق و تفحص با دستگاه‌ها و سازمان‌ها) تقدیم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شده است.

تهیه کنندگان این گزارش با قدردانی از همراهی و مساعدت سازمان اطلاعات سپاه، قوه قضاییه، دادستان کل کشور، فرماندهی ناجا، وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌ها و نهادها، از مسامحه وزارت اطلاعات درباره معرفی مدیران دو تابعیتی هم انتقاد کرده‌اند.

  • بیشتر بخوانید:
  1. متن کامل گزارش تفحص از دوتابعیتی‌ها/ فعالیت 210 مدیر دوتابعیتی در دستگاه‌های مختلف
  2. همکاری سازمان اطلاعات سپاه و وزارت خارجه در گزارش دوتابعیتی‌ها/ عدم همکاری وزارت اطلاعات
  3. گزارش: فعالیت اقتصادی و کارمندی فرزندان ظریف، زنگنه و مشاوران روحانی در خارج کشور با تابعیت مضاعف

خبرگزاری تسنیم در گزارشی به نکات مهم گزارش مجلس از تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌‌ها پرداخته است که به شرح زیر است:

1- وزارت خارجه موظف به شناسایی افراد دوتابعیتی شد.

2- تقدیر از همکاری سازمان اطلاعات سپاه و وزارت خارجه در ماجرای دوتابعیتی‌ها

3- علی لاریجانی رئیس مجلس، در مجلس نهم، یک بار دستور توقف طرح تحقیق و تفحص را داده است.

4- فرزندان ظریف، زنگه و مشاوران و دستیاران حسن روحانی و غیره  در خارج از کشور فعالیت اقتصادی و یا کارمندی دارند با تابعیت مضاعفت

 5- وزارت اطلاعات در ماجرای دوتابعیتی‌ها، مسامحه و عدم همکاری کرده است.

6- توقف روند تحقیق و تفحص از سوی علی لاریجانی رئیس مجلس در دوره نهم پارلمان.

7- پذیرفته نشدن تابعیت مضاعف طبق حقوق ایران.

8- فرد شاغل تحت حمایت سیاسی و حقوقی و اجتماعی هیچ حکومت دیگری-به دلیل داشتن تابعیت آن کشور- نباشد تا بتواند به وظیفه خود به‌طور کامل عمل کند.

9- داشتن مجوز اقامت دائم در یک کشور به‌خصوص در کشورهای پیشرفته صنعتی، تابعیت آن کشور محسوب نمی‌شود.

10- به‌کارگیری افراد به عنوان مشاور، رابطه استخدامی با دولت محسوب نمی‌شود، اما در دستگاه‌های اجرایی از این خلاء قانونی سوء‌استفاده شده است.

11- در موارد متعددی مسئولان عالی نظام از افراد دوتابعیتی در سِمَت‌های مشاور استفاده می‌کنند.

12- اذعان وزارت امور خارجه به نبود اطلاعات کافی درباره دوتابعیتی‌ها.

13- طبق قانون مدنی اهراز  برخی از مشاغل برای کسانی که تابعیت ایرانی کسب کرده‌اند، ممنوع است.

14- تعیین مجازات برای افراد دوتابعیتی شاغل در دولت که تابعیت‌شان را کتمان می‌کنند.

15-  ضرورت خوداظهاری شاغلات در مشاغل دولتی به تابعیت دوگانه

16- وزارت امور خارجه تنها مرجع ثبت اطلاعات افراد دوتابعیتی است

17- اعلام رسمی وزارت خارجه مبنی بر نبود امکان کنترل و نظارت بر افراد پس از اخذ گذرنامه

18- بسیاری از مقامات از برگرداندن گذرنامه سیاسی‌شان استنکاف می‌کنند

19- نبود عزم جدی در وزارت امور خارجه برای تهیه بانک اطلاعاتی برای شناسایی دوتابعیتی‌ها

20- ثبت و شناسایی نیم میلیون اتباع ایرانی دارای تابعیت مضاعف توسط پلیس گذرنامه

21- اقدامات تشویقی لیس گذرنامه برای خوداظهاری دوتابعیتی‌‌ها

22- فرآیند دریافت تابعیت یا «گرین کارت»  به صورت پنهانی انجام شده و دارندگان آن نیز به داشتن آن اِقرار نمی‌کنند.

23- حفظ منافع کشورهای پذیرنده تابعیت برای دوتابعیتی‌ها از جمله دست به اسلحه شدن در جهت حفظ منافع

24- استحاله درونی نظام از طریق به‌کارگیری دوتابعیتی‌ها در در مسندهای حساس نظام

25- اشتغال به کار اساتید غرب‌گرا و یا فرزندان‌شان در اندیشکده‌های به ظاهر علمی

26- اقدام علیه منافع ملی ایران از طریق اعطای تابعیت مضاعف

27- سفر آزادانه دوتابعیتی‌ها به سرزمین‌های اشغالی فلسطین و انجام اقدامات ضد امنیتی مرتبط در ایران

28- فراهم کردم مقدمات نفوذ از طریق بستگان سببی، نسبی و فرزندان مسئولین گرچه مسئولیتی نداشته باشند

29- تعیین مصادیق پست‌های حساس اطلاعاتی و امنیتی از طریق تدوین آیین‌نامه با همکاری وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه ظرف شش ماه

30- ترک خدمت دوتابعیتی‌ها پیش از لازم‌الاجرا شدن این قانون ظرف مدت سه ماه

31- تکلیف وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای معرفی و شناسایی دوتابعیتی‌ها به مراجع صالح قضایی

32- تکلیف وزارت امور خارجه برای همکاری با نیروی انتظامی جهت تهیه و تدوین بانک اطلاعاتی دو تابعیتی‌ها

اخبار مرتبط

نظرات

آخرین اخبار